2015年5月14日星期四

Mlais M52, 5.5" met een 64bit octa-core

 René (rene90)  


Follow us on FacebookTwitter or G+

Mlais is een bedrijf dat over een paar weken twee toestellen op de markt brengt die de moeite waard zijn om even te bekijken. Ten eerste hebben ze de M7 die 31 mei in de pre-sale gaat voor $189,99. Een mid-end toestel met een 5.5 inch HD scherm, een MT6752 processor, 3 GB RAM, vingerafdruksensor en Android 5.0 out of the box. Daarop volgt de Mlais MX op 15 juni, een toestel met een batterij van 4800 mAh volgens de specificaties. Dit toestel heeft verder een MT6735, 5 inch HD scherm en ook standaard Android 5.0 voor een pre-sale prijs van $139,99.
In deze review staan we stil bij een iets ouder model, namelijk de M52 red-note. Met dank aan Mlais heeft user Downstar dit toestel mogen ontvangen om er vervolgens een review over te maken. In deze review zal hij vaak de vergelijking maken met de Jiayu S3 waar hij al eerder een review over gemaakt heeft. 
(Foto: Downstar)

Unboxing en specificaties

De Mlais M52 zit in een simpel kartonnen doosje dat ikzelf al eens eerder ben tegengekomen bij de Elephone G4. Ditmaal uiteraard in het blauw en met logo’s van Mlais.
(Foto: Downstar)
Ook waren er in de doos een aantal back-covers te vinden in de kleuren wit, zwart, oranje-roze en blauw. Of deze covers er door Mlais als presentje bij zijn gedaan of dat deze standaard worden meegeleverd, is mij niet helemaal duidelijk. Daarnaast zat er ook een flipcover bij waarmee je tijdens het locken van je scherm een klokje ziet verschijnen op het scherm. Dit idee is zeer waarschijnlijk overgenomen van de S-view van Samsung maar je ziet het bij wel meer merken terug. Uiteraard zit bij de Mlais M52 verder in de doos een (Europese) adapter, USB-kabel en een simpele gebruiksaanwijzing.
(Foto: Downstar)
Specificaties
  • 5.5 inch OGS-scherm, 1280x720 pixels
  • MT6752, octa-core 1.7 GHz (64-bit) met een Mali T760 grafische chip
  • 2 GB RAM / 16 GB ROM
  • Dual Sim, met 4G (FDD-LTE, 800/1800/2100/2600MHz)
  • 13 MP achter / 8 MP voor
  • 3200 mAh batterij
  • Android 5.0 is inmiddels beschikbaar
  • Uitbreidbaar geheugen via microSD tot 64 GB
  • 152 * 78 * 8.2 mm (lxbxh)
  • WiFi / GPS / Bluetooth 4.0
  • Prijs van $143
  • Website Mlais
  • Design en bouwkwaliteit
  • Het design is vrij simpel en daarvan ben ik wel gediend. Het scherm valt daarin vooral op aan de voorkant, dat is in tegenstelling tot de Jiayu S3 wat aan de grijze kant. Ik heb vernomen dat dit met het OGS (One Glass System) en 'lamination' te maken zou hebben. Verder is de back-cover in de eerder genoemde kleuren verkrijgbaar. De achterkant voelt wel erg glad aan en ziet er naar mijn mening te glimmend uit, wat een goedkope indruk wekt. 
    Verder zitten de aluminium uitziende knopjes op logische plekken en laten ze zich vrij soepel en zonder gekraak en dergelijke indrukken. Een klein detail is het 4G-logo dat op de rechterbovenhoek van het toestel te vinden is. Dat zit niet op de screenprotector en kan je er dus niet afhalen. Jammer, want mooi is het niet.
    Over de rest van de bouwkwaliteit kan ik kort zijn, meer dan prima voor deze prijs (op de back-cover na). De behuizing voelt ook solide aan en er zijn geen rare kraakjes te horen of scherpe randjes te vinden. 
    mlaisreview-4 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-5 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-6 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-7 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-8 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-9 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-10 (Foto: Downstar)
  • Scherm

    Het imposante 5.5 inch HD scherm. Je moet ervan houden en ermee overweg kunnen maar een 5.5 inch scherm is wel even een omschakeling. Ook ik (ondanks ik al een 5.5 inch Jiayu S3 bezit) moest nog even wennen aan dit toestel. Het toestel komt door zijn vrij grote bezels (randen om het scherm) gewoon een heel stuk lomper over dan bijvoorbeeld de Jiayu S3.
    Wat opvalt aan het scherm is dat er geen gebruik is gemaakt van het bekende 'Gorilla-glass'. Dit is iets wat je in veel toestellen vindt en krassen moet voorkomen. Helaas is hier dus wel op bezuinigd. De grafische chip die het scherm moet aansturen heeft geen problemen met de resolutie.
    Mijn conclusie is dat de kijkhoeken eigenlijk (zeker van bovenaf gezien) vrij gelijk zijn. Er is wel verschil te zien in de scherpte van de telefoon. Met name bij gedetailleerde foto's zie je toch wel de winst die je boekt met een Full HD-scherm. 
    Om een beeld te geven van de kleuren en kwaliteit van het scherm heb ik weer wat foto's genomen en ook ter vergelijking de Jiayu S3 hierin meegenomen die links op de foto's te zien is. 
    mlaisreview-scherm1 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-scherm2 (Foto: Downstar)
  • Camera

    Camera voor
    De frontcam heeft met 8 MP een prima uitgangspunt voor een goede selfie of een goed Skype-gesprek. Naar mijn idee presteert de camera in donkere omstandigheden beter dan de Jiayu S3. 
    Camera achter
    In deze test heb ik het toestel ingesteld op 13 MP en wat foto's genomen. Toch lijkt het alsof de foto's er uiteindelijk in 8 MP uit zijn gekomen. Een opvallend puntje in mijn foto’s is dat ik soms last lijk te hebben van een soort rode vlek in het midden van mijn foto’s. Dit probleem is doorgegeven aan Mlais en er wordt door hen bekeken of dat te verhelpen is met een OTA. 
    Uit de vergelijking is te zien dat het contrast wat levendiger is qua kleuren bij de S3. Het is bij de Mlais M52 dan al snel grauw te noemen. Je moet nu echter even niet te veel op de kleuren focussen, die zijn namelijk met filters en dergelijke prima aan te passen. Als je naar de scherpte kijkt, is die wel gewoon prima. 
    Eerst zal een foto volgen van de Mlais M52 daarna van de Jiayu S3 in dezelfde situatie.
    mlaisreview-camera1 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-camera2 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-camera3 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-camera4 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-camera5 (Foto: Downstar)
    mlaisreview-camera6 (Foto: Downstar)
  • Prestaties

    Qua benchmarks heb ik Antutu gedraaid waarbij ik op een score van 43805 uitkom. 
    WiFi
    Die valt mij eerlijk gezegd tegen, helemaal vergeleken met het bereik van de S3 die toch vele malen beter presteert. Als ik bij wijze van spreken op 10 meter (inclusief wat betonnen muren) van de router sta, dan heb ik op de Jiayu S3 nog zeker 3 van de 4 streepjes bereik en op een enkel moment zelfs alle 4. Sta ik op hetzelfde punt met de M52 dan mag ik blij zijn als ik er 1 haal. Het is dan ook vaker voorgekomen dat ik de verbinding kwijt was. Het WiFi-bereik is dus een puntje van kritiek. 
    GPS
    ‘Ik koop geen china telefoons meer. Die GPS-chips uit MediaTeks zijn echt zo ruk.’
    Ik ken schrijnende verhalen over Chinaphones waarbij er totaal geen fix gevonden werd. Bij mijn Jiayu G4S was het zo slecht nog niet, maar duurde het soms wel lang voordat hij de fix gevonden had. Toen ik eenmaal de Jiayu S3 binnen kreeg en de GPS daarop testte, was ik verkocht. Een snelle fix, een stabiele verbinding en dat op een MediaTek-toestel.
    Ook bij de Mlais M52 wordt gebruikgemaakt van dezelfde chip. Tijdens mijn locatietest (zie video aan het einde van de review) kreeg ik met de Jiayu S3 eigenlijk vrij vlot een fix en vond hij 10+ satellieten. De Mlais bleek wat meer moeite te hebben met het vinden van meerdere satellieten en liet dus even op zich wachten. Uiteindelijk vond ook de M52 binnen redelijke tijd een fix en deze werd gaandeweg beter omdat er meerdere satellieten bij kwamen.
    gpsreview (Foto: Downstar)

    Bellen
    De gesprekskwaliteit wordt gevormd door de microfoon die aan de onderzijde van het toestel te vinden is. Deze is gewoon prima en doet zijn werk.
    De speaker op de achterkant is helaas geen stereospeaker, ondanks de vrij brede strook op de backcover. Met stereogeluid haal je dus net wat meer de schelheid weg, heb ik bij de S3 gemerkt. Mlais heeft dit echter wel met een trucje proberen na te bootsen (3D sound) wat niet kan tippen aan een hardwarematige stereospeaker. 
    Het bereik van de telefoon (buiten) is meer dan prima, zowel GSM- als het 3G-netwerk. Het toestel beschikt ook over 4G maar dit heb ik niet kunnen testen. In andere reviews is wel terug te vinden dat dit gewoon goed werkt. 
  • Software

    Erg prettig is het ontbreken van Chinese apps, ook wel bloatware. Mlais levert een kale Android 4.4 mee met de stock launcher. De standaard Google-apps zijn al geïnstalleerd en ook een volledig werkende Play Store. Verder beschikt het toestel over 'OTA' updates. Dat houdt in dat wanneer er updates beschikbaar komen, je hier een melding van krijgt en je moet zorgen dat je een internetverbinding hebt en een batterij met minimaal 50% capaciteit en dan is je telefoon weer snel geüpdatet. 
    De Lollipop-update is echter nog niet OTA beschikbaar. Wel kan je zelf de ROM downloaden van de website van Mlais onder het tabje 'service'. Ook hebben ze een Youtube-video gemaakt om uit te leggen hoe dit in zijn werk gaat. Wel is het belangrijk om op internet wat rond te neuzen of er in deze versie van Android 5.0 nog bugs zitten voordat je hem op je toestel flasht. 
    03:44Mlais M52 - How to update to Android 5.0 Lollipop

Batterij

Volgens de specificaties zit er een 3200 mAh batterij in het toestel, wat voor de meeste gebruikers echt wel voldoende zal zijn. Helemaal omdat je een 720P scherm hebt wat weer minder vraagt dan de S3 die over een Full HD-scherm beschikt. Wel moet ik zeggen dat het opvalt dat de batterij relatief dun is vergeleken met andere accu's die 3000+ mAh te zijn. Zelf beschik ik helaas niet over de apparatuur om dit exact na te meten.
Mijn eigen ervaring met de accuduur is wel gewoon goed. Het is natuurlijk een wat lagere resolutie scherm, waardoor je een goede accuduur kan behalen. 

Conclusie

Pluspunten
  • Locatiebepaling(GPS/GLONASS/BEIDU!)
  • 64 bit SoC
  • 4G ondersteuning
  • Geen Bloatware aanwezig
  • Accuduur
  • Prijs van $143 
Minpunten
  • Design (dikke bezels, 4G-logo)
  • Backcover (goedkope bezels)
  • Kwaliteit van de camera
  • Nog geen Lollipop OTA 
  • Geen Full HD-resolutie

Voor degene die graag alle beschreven punten terugkijkt in een Youtube-review:
39:22Review Mlais M52 Red Note Dutch/Nederlands
Bij het importeren van producten van een land buiten de EU kan je te maken krijgen met extra kosten als het product een waarde heeft van meer dan €22. Kijk in het Chinese webshoptopic voor meer informatie. 







没有评论:

发表评论